0650652330

Na het coronavirus zal de wereld er heel anders uit gaan zien. De crisis heeft het gedrag en de gewoonten van de wereld veranderd. Op Google is het aantal zoekopdrachten explosief toegenomen: mensen doen nog meer online dan voorheen.

En dat maakt SEO een onmisbaar kanaal voor elk klein bedrijf. Als je SEO als klein bedrijf negeert, dan zal je volledig uit de markt worden gespeeld door concurrenten die wel investeren in SEO. Je moet SEO zien als investering, niet als kostenpost.

Hier zijn enkele belangrijke voordelen van SEO voor kleine bedrijven:

  1. Het is een goedkope marketingtechniek met hoge ROI (return on investment);
  2. Je krijgt verkeer zonder daarvoor te betalen;
  3. Bezoek die voortvloeien uit SEO zijn van hoge kwaliteit en relevant;
  4. Het is een geweldige manier om concurrenten te verslaan;
  5. SEO wordt steeds belangrijker, dus de toekomst.

De belangrijkste reden om te investeren in SEO, is dat je er grote merken mee kunt verslaan. Zelfs als je geen groot budget hebt. Dat is niet mogelijk met andere marketingkanalen zoals PPC-advertenties, dan moet je opboksen tegen het grote geld.

We bespreken enkele belangrijke SEO-tips voor kleine bedrijven om een website te laten presteren in de Google zoekresultaten.

1.     Ontwikkel een mobielvriendelijke website

Een mobielvriendelijke website heeft invloed om de beleving van je bezoekers. Een positieve beleving heeft invloed op de conversie en dus de potentiele omzet. Sinds het aantal mobiele zoekopdrachten die van de desktop zoekopdrachten overstijgen, zet Google volledig in op mobile first. Het is zelfs een ranking factor geworden. Reden genoeg om te investeren in een mobielvriendelijke website die je website beter laten ranken.

Enkele tips om je website mobielvriendelijk te maken:

  • Maak je desktop website responsive;
  • Beperk de laadtijd tot drie seconden;
  • Gebruik een strak en minimaal ontwerp;
  • Zorg voor een logische structuur en navigatie.

2.     Breng zoekwoorden in kaart waar je omzet van verwacht

Het succes van een SEO-campagne hangt af van de beoogde zoekwoorden. Daarom moet je de juiste en belangrijkste zoekwoorden in kaart brengen: zoekwoorden waar je als klein bedrijf omzet van verwacht. Staar je niet blind om zoekvolume, want sommige zoekwoorden kunnen een hoog zoekvolume hebben, maar geen winstgevendheid, terwijl andere wel winstgevend kunnen zijn, maar een klein volume hebben. Bovendien is het lastig ranken op grote zoekwoorden, omdat daar vaak ook veel concurrentie op zit.

Je kunt je bijvoorbeeld focussen op long-tail-zoekwoorden, want deze kun je gemakkelijker laten scoren dan korte zoekwoorden. Een long-tail-zoekwoord met hoge ranking zorgt voor meer omzet dan een short-tail-zoekwoord die rankt op pagina 4. Daarnaast hangt de winstgevendheid ook af van de zoekintentie achter het zoekwoord.

Wanneer iemand bijvoorbeeld op Google naar “ijs” zoekt, wil hij iets weten over ijs, wat betekent dat het een informatieve bedoeling heeft. Maar als iemand zoekt naar ‘het beste chocolademelkijs bij mij in de buurt’, wil de persoon ijs eten. Dit is een zoekopdracht waar je je als lokale ondernemer op kunt richten, waarbij tevens duidelijk is wat de zoekintentie is en daarmee potentieel winstgevend is.

3.     Maak voor elk product een aparte pagina

Diverse kleine bedrijven vermelden al hun producten en diensten op één pagina, zoals alleen de homepage, maar dit is geen goede gewoonte en strategie. Als je meer wilt halen uit je lokale SEO-inspanningen, dan moet je voor elk product of dienst een specifieke pagina maken. Op die manier kun je iedere pagina hoger laten scoren op een specifieker zoekwoord in plaats van meerdere zoekwoorden. Google begrijpt dan ook beter waar de pagina’s over gaan.

Als je bijvoorbeeld een kleding webshop hebt, dan moet je voor ieder kledingstuk aparte pagina’s maken, zoals pagina’s voor jeans, jassen en overhemden. Je kunt ook sub pagina’s maken, zoals jeans -> herenjeans -> blauwe jeans. Als je dit goed doet, dan heeft die positieve invloed op je ranking en dat zorgt in potentie voor een hogere opzet.

4.     Gebruik schema / structured data

Schema is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Het helpt meer relevante informatie uit te lichten en deze op te laten vallen, zoals featured en rich snippets. Featured snippets worden uitgelicht bovenaan de zoekresultatenpagina en rich snippets staan tussen de gewone zoekresultaten. Google vindt structured data leuk en dat laat daarom je website hoger ranken. Bovendien helpt het zoekmachines om informatie sneller te verwerken, bijvoorbeeld voor Voice Search.

5.     Optimaliseer voor ‘bij mij in de buurt’ en gesproken zoekopdrachten

Het is belangrijk om je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Ongeveer 1/3 van alle zoekopdrachten zijn lokale zoekopdrachten, zoals combinaties met “bij mij in de buurt”. Ook stijgen gesproken zoekopdrachten hard, mede door de opkomst van apparaten met Google Voice of Alexa. Gesproken zoekopdracht zijn lang, dus richt je zoekwoorden op in. Het is belangrijk om zowel lokale zoekopdrachten als Voice Search te optimaliseren, zodat je het niet aflegt tegen plaatselijke concurrenten.

6.     Houd bedrijfsvermeldingen up-to-date

Voor kleine bedrijven zijn bedrijfsvermeldingsprofielen, zoals Google Mijn Bedrijf (GMB), belangrijk. Een GMB-profiel helpt je om te scoren in Google en nieuwe klanten te werven voor je kleine bedrijf. Het profiel wekt vertrouwen op en nieuwe klanten kunnen daar reviews lezen, op de hoogte blijven van je laatste bedrijfsupdates en je snel bereiken via uitgelichte contactgegevens.

Het is daarom belangrijk om je GMB-profiel te optimaliseren en up-to-date te houden met de laatste details, waaronder openingstijden, afbeeldingen, telefoonnummers, e-mail, nieuwe producten, enzovoort. Gebruikers komen op deze manier snel meer te weten over je bedrijf en kunnen snel contact met je opnemen.

7.     Verkrijg lokale backlinks

Lokale backlinks en citaties zijn zeer belangrijke onderdelen voor een succesvolle lokale SEO-campagne. Er zijn veel verschillende manieren om backlinks te genereren. Je kunt bijvoorbeeld je lokale zakenpartners en lokale bedrijvengidsen vragen om een vermelding. Ga je een nieuwe dienst aanbieden, dan kun je bijvoorbeeld een persbericht schrijven en deze laten plaatsen bij een lokale nieuwswebsite. Deze backlinks zijn voornamelijk van toegevoegde waarde als het verkeer naar je website leidt.

Conclusie

Je kunt SEO niet links laten liggen. Het is een investering die zichzelf dubbel en dwars uitbetaald. Bovendien is SEO voor kleine bedrijven belangrijk om te overleven en je concurrentie voor te blijven. Volg deze tips om je website beter te laten scoren in Google en je bedrijf te laten groeien.

Hulp nodig?

Heb je als klein bedrijf hulp nodig bij je SEO activiteiten? Wil je beter gevonden worden via zoekmachines, maar weet je niet waar en hoe te beginnen? Neem dan contact met mij op. Met mijn jarenlange SEO ervaring voor kleine bedrijven help ik je graag op weg!

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions