Je logo is niet zomaar een afbeelding of beeldmerk, het is het uithangbord van je bedrijf. Voor de meeste mensen is het de eerste kennismaking met je bedrijf. Een belangrijk element van je huisstijl, die je regelmatig moet evalueren en indien nodig vernieuwen. Je kunt jezelf afvragen of je logo nog wel van deze tijd is of dat je bedrijf het huidige logo niet is ontgroeit? In dit artikel bespreken we 8 uiteenlopende redenen waarom een nieuw logo interessant kan zijn voor je bedrijf.
1. Het huidige logo is verouderd
De meeste gehoorde reden is dat het huidige logo gedateerd is. Een gedateerd logo, dat vrijwel alle logo design trends heeft gemist, is ouderwets en dit zien jouw klanten ook. Vaste klanten zullen hier geen problemen mee hebben, maar in het slechtste scenario zal het nieuwe klanten mogelijk afschrikken. Met een vernieuwd logo laat je zien dat je actief bezig bent met de uitstraling van je bedrijf, dat je innoveert en hard bezig bent om een goede indruk achter te laten.
2. Concurrenten hebben een professioneler logo
Als bedrijf zijnde kijk je regelmatig naar het doen en laten van je concurrenten. Voegen zij nieuwe producten of diensten toe aan het totaalpakket? Dan zou je dit ook kunnen overwegen. Vernieuwen zij allemaal hun logo? Dan kun je vaak niet achterblijven. Je loopt gegarandeerd omzet mis als jouw logo er een stuk amateuristischer uitziet dan de nieuwe logo’s van je concurrenten. Wanneer je serieus bezig bent met je bedrijf, kun je echt niet achterblijven!
3. Past niet meer bij de (vernieuwde) huisstijl
De logo en huisstijl zijn belangrijke onderdelen van de visuele communicatie met je klanten. Het is van belang dat ze herkenbaar, eenduidig en passend zijn. Is je huisstijl door de jaren heen veranderd? Of zijn er nieuwe elementen toegevoegd? Dan is het zaak op de gehele visuele identiteit te evalueren. Als je logo niet meer bij je huisstijl past, dan kan dit verwarrend zijn voor de buitenwereld. Het is noodzaak dat de huisstijl, visitekaartjes, e-mail handtekening etc. aansluiten op je logo.
4. Voor de online zichtbaarheid
Vroeger werden logo’s ontworpen met als doel te pronken bovenaan het briefpapier of een visitekaartje. Tegenwoordig hebben we te maken met een breed scala aan verschillende platformen, zoals social media kanalen, applicaties en websites (zowel desktop als mobiele weergave) waar logo’s moeten presteren. Bedrijven willen niet voor ieder apart platform een nieuw logo ontwikkelen, maar kiezen steeds vaker voor een responsive logo dat werkt op alle platformen. Het bespaart niet alleen kosten, maar is ook nog eens eenduidig.
5. Het logo ontgroeit
Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Een bedrijf verandert bijvoorbeeld de missie, visie en doelstellingen of zelfs de positionering. Misschien gaat het bedrijf wel internationaal. Het zijn grote veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritisch naar je visuele identiteit te kijken. Een goed voorbeeld van het updaten van een logo met nieuwe elementen is de logo evolutie van Starbucks. Er is steeds iets meer ingezoomd op het oude logo, waardoor zelfs de merknaam niet meer nodig is voor herkenning.
6. Logo past niet meer bij het aanbod
Een beetje in het verlengstuk van de vorige reden om een logo te veranderen: het logo past niet (meer) bij het aanbod qua diensten en producten. Een bedrijf kiest voor een ruimer productaanbod of juist voor een beperkter productaanbod. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Als voorbeeld nemen we Domino’s. In het nieuwe logo van Domino’s is het woord “pizza” is weggelaten, omdat Domino’s meer verkoopt dan alleen pizza’s.
7. Slecht imago wegpoetsen
Soms kiezen bedrijven met een slecht imago ervoor om een nieuw logo te laten ontwerpen. In enkele gevallen kiezen zij zelfs voor een compleet nieuwe naam. Een slecht imago kan bijvoorbeeld ontstaan na een faillissement of een ramp waar je als bedrijf direct bij betrokken bent. Je kunt er dan voor kiezen om onder een nieuwe naam een doorstart te maken en met een schone lei te beginnen.
8. Bedrijfsnaam verandert (door fusie)
Het komt niet vaak voor, maar een nieuwe bedrijfsnaam is zeker een reden om van logo te veranderen. Er zijn veel redenen om van naam te verandering, zoals een herpositionering, internationale uitbreiding of zelfs een fusie. Hierdoor ontkom je als bedrijf niet aan het logo verandering. Veel bedrijven gingen je overigens voor. Google heette voorheen BackRub. DAF droeg voor de internationalisering de naam Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie. Gastblog door Promoboer