Hoe Google het gevecht aangaat met spam

Zolang internet bestaat, hebben we er al mee te maken: spam. Dit is een verzamelnaam voor alle ongewenste emails, malware en verdere online berichten die hackers gebruiken om toegang te krijgen tot jouw website of andere persoonlijke gegevens, zoals de inlogcodes van jouw internetbankieren. Om grip te krijgen op deze activiteiten gaat zoekgigant Google het gevecht aan met al deze soorten spam door middel van strikte richtlijnen, machine learning en samenwerkingen met webmaster en ontwikkelaars van populaire CMS-systemen.

De richtlijnen van Google

Google wil het internet en dus ook de eigen zoekmachine zo schoon mogelijk houden. Daarom zijn er kwaliteitsrichtlijnen opgesteld om online misleiding tegen te gaan. Hierin staat bijvoorbeeld dat het niet is toegestaan om de content van je pagina’s automatisch te genereren, teksten of links te verbergen of sites te maken met als doel opzettelijk virussen te verspreiden. Elke gebruiker dient zich hieraan te houden. Op deze manier worden websites gevuld met unieke en waardevolle content. Houdt de gebruiker zich niet aan deze richtlijnen? Dan krijgt deze een penalty van Google. Met als gevolg dat de website verwijderd wordt uit de index van Google en alle partnerwebsites.

Controleren of website nog in Google staat.

Machine learning

Tegenwoordig is een phishing bericht in je mailbox aantreffen niets bijzonders meer. Toch worden hackers steeds beter in het nabootsen van e-mailberichten van grote instanties, zoals banken. Google wil graag voorkomen dat dit soort berichten jou bereiken. Heb je een Gmail-account? Dan gaan deze twijfelachtige berichten direct door naar de spamfolder. Het grote voordeel hiervan is, mocht je de mail toch willen openen en doorlezen, dat de afbeeldingen en verdere bestanden in dit bericht niet worden geladen. Google doet dit door middel van machine learning: de verzending wordt iets vertraagd, in de tussentijd leest Google de inhoud van het bericht en vergelijkt deze met andere e-mails. Deze techniek werkt; de nauwkeurigheid van deze machine learning ligt op 99,9 procent.

Ook in de app van Gmail wordt er de nodige aandacht besteed aan het tegengaan van phishing. Wanneer jij op een onbetrouwbare link uit een mail klikt, krijg je direct een waarschuwing in beeld. Hetzelfde geldt wanneer je een verdachte website bezoekt via Google Chrome, de browser van de zoekgigant. Hoewel Google haar uiterste best doet om jou te behoeden voor spam, is het ook aan jou om alert te blijven. Dus vertrouw je een mail, website of externe link niet? Verwijder het bericht of klik het weg.

Phising door email marketing.

Werk samen met de zoekgigant

Google heeft ondertussen een behoorlijke database opgebouwd met een overzicht van onbetrouwbare website, phishingberichten, malware en andere spam. Maar dagelijks komt er van alles een nieuwe portie online. Sterker nog; volgens het digitaal beveiligingsbedrijf G Data komt er elke 3,75 seconden nieuwe malware online. Daarom staat Google ook altijd open voor hulp van gebruikers en webmasters om alle spam in kaart te brengen. Zie je iets verdachts? Gebruik dan de Search Console van Google. Hier kan je een melding maken van alles wat onder spam valt, zoals malware, het gebruik van betaalde links en automatisch gegenereerde content. Daarnaast werkt de zoekgigant ook nauw samen met de ontwikkelaars van populaire CMS-systemen zoals Joomla en WordPress om ook hier alle spam buiten de deur te houden.

Delen
Delen
Delen
Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Foto van Sytze Notebomer

Sytze Notebomer