0650652330

Een prachtige website gebouwd, een paar dagen wachten en constant Googlen en dan….zie je je website waarschijnlijk nog steeds niet verschijnen in de zoekmachines.

Over het algemeen wordt een nieuwe website vanzelf opgepikt door de zoekmachines. Meestal duurt het wel een tijdje. Wij krijgen regelmatig de vraag waarom een nieuwe website nog niet direct vindbaar is in zoekmachines zoals Google. De robots van de zoekmachinegigant hebben vaak even de tijd nodig om je website op te pikken en door te nemen, oftewel indexeren. Er zijn echter een aantal manieren waarop je de zoekmachines een handje kan helpen om je website sneller te ontdekken.

 

Zorg dat je website geïndexeerd kan worden door zoekmachine robots (WordPress voorbeeld)

Even beginnen bij het begin: zorg dat je er absoluut zeker van bent dat je website geïndexeerd kan worden door de zoekmachines. De meeste mensen maken gebruik van een WordPress website. Hierin zit een eenvoudige instelling waarmee je kunt bepalen of zoekmachines je website wel of niet mogen bezoeken. Het is ook mogelijk om bepaalde pagina’s uit te sluiten van indexatie door zoekmachinerobots (hierover later meer).

Indexeerbaar WordPress

Vink “Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren” uit om je site door Google gevonden te laten worden.

 

Meld je proactief aan bij de zoekmachines

Het is altijd verstandig om proactief te handelen wanneer je wil dat een nieuwe website zo snel mogelijk te vinden is in de resultaten van een zoekmachine. Dit is heel eenvoudig. Vul de URL van de betreffende website en een heldere omschrijving in via deze link. Google gaat vervolgens aan de slag met de indexatie van de website.

 

Google Mijn Bedrijf, de naam zegt het al

Zoekmachine Google heeft ook een eigen omgeving om je bedrijf te presenteren aan de buitenwereld. Dit wordt ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd. Deze omgeving staat ook in verbinding met Google Maps. Wanneer je informatie op Google Mijn Bedrijf invult, meld je je dus ook direct aan voor Google Maps (dit is echter niet verplicht). Je kan dit eigenlijk zien als een online bedrijfspresentatie in de zoekresultaten van Google. Deze extra mogelijkheid is volledig kosteloos, benut deze kans dan ook om de vindbaarheid van je website te bevorderen.

DaDi Google mijn bedrijf

Zo ziet een zoekresultaat eruit met Google Mijn Bedrijf ingesteld.

 

Search Console, webmaster tools van Google om je website sneller te ontdekken

We begrijpen dat de vindbaarheid van je website verbeteren nog aardig complex lijkt met alle nieuwe hulpmiddelen en tools die we je aanbevelen. Toch zou je in ieder geval gebruik moeten maken van de gereedschapskist van Google, genaamd Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). In deze omgeving wordt weergegeven welke pagina’s van je website al geïndexeerd zijn. Ook kun je hier verbeterpunten voor je website ontdekken. Verbeterpunten die Google aangeeft zou je zeker serieus moeten nemen; je kan erop rekenen dat je website hoger in de zoekresultaten komt als je de aangegeven verbeteringen doorvoert.

In het begin is het ook belangrijk om Google exact te laten weten welke pagina’s er allemaal te vinden zijn op je website. Dit doe je door de inhoudsopgave van je website door te sturen naar Google, deze inhoudsopgave wordt ook wel de sitemap genoemd.

 

Belangrijk: meld je sitemap aan met behulp van Yoast

Als je een WordPress website hebt, kan je eenvoudig een sitemap aanmaken met de gratis plug-in van Yoast. Het is niet nodig om je uitgebreid in te lezen om dit voor elkaar te krijgen. Na het installeren van de plug-in wordt de sitemap automatisch voor je aangemaakt. Je kan deze vervolgens aanmelden bij Google Search Console.

  1. Log in bij Google Search Console.
  2. Op de Search Console pagina selecteer je je website.
  3. Aan de linkerkant, klik Crawl en dan Sitemaps.
  4. Klik op de Toevoegen/Testen Sitemap button aan de rechterbovenkant.
  5. Type sitemap_index.xml in het tekstvak.
  6. Klik op verzenden

Toevoegen van een sitemap aan Google Search Console

 

Check nogmaals of je website SEO-gereed is

Als je website eindelijk te vinden is in Google, betekent dit nog niet dat je website geoptimaliseerd is. Een geoptimaliseerde website zou ook optimale resultaten in de zoekmachines behalen. Hiermee bedoelen we dat je site op de eerste pagina van de resultaten staat, of zelfs de eerste positie heeft.

Een mooie website is soms nog maar het halve werk, een webdesigner is tenslotte geen SEO-specialist. En je hebt natuurlijk weinig aan een mooie website als potentiële klanten je niet weten te vinden. Het is daarom verstandig om in een vroeg stadium al na te denken over de SEO-mogelijkheden van je website. Wat zijn de belangrijkste zoektermen? En hoe ga je zorgen dat je website hierop gevonden wordt?

 

Navigatie

Aan de ene kant wil je dat bezoekers veel tijd op je website besteden, aan de andere kant wil je ook dat aanvragen of bestellingen snel afgehandeld kunnen worden. Het is daarom belangrijk om je website zo duidelijk mogelijk te maken, zodat de bezoeker niet eindeloos hoeft te zoeken naar de gewenste informatie. Een duidelijke menustructuur is in dit geval onmisbaar. Zo zijn belangrijke pagina’s makkelijk te vinden, zonder dat de bezoeker veel door hoeft te klikken. Focus altijd op gebruiksvriendelijkheid, want dit zal ervoor zorgen dat bezoekers je website ook in de toekomst opnieuw gaan bezoeken.

 

Content

Goede informatieve content is onmisbaar voor je bezoekers. Daarom is dit ook een van de belangrijkste onderdelen voor zoekmachines zoals Google. Schrijf regelmatig nieuwe content om je bezoekers om je website up-to-date te houden. Wanneer je een goede informatieve pagina hebt geschreven, is de kans groot dat Google dit gaat waarderen door je pagina hoog in de zoekresultaten te plaatsen. De zoekmachinerobots meten zelfs hoelang bezoekers op je pagina blijven. Want wanneer bezoekers meer tijd besteden op je site, is de content waarschijnlijk interessant.

content marketing

 

Keywords

Zoektermen zijn belangrijk. Dat zeggen we niet al te hard, want soms komt het voor dat er dan juist weer te veel zoektermen toegepast worden in de teksten. Zoektermen maken echter duidelijk aan de zoekmachinerobots wat het onderwerp van de pagina is. Probeer je per pagina op een onderwerp te focussen en gebruik verschillende zoektermen die hiermee te maken hebben. Zoals synoniemen en extensies van een zoekwoord waar jij je graag op wil richten.

De verhouding van zoektermen die in de content van een pagina wordt gebruikt wordt ook wel de zoekwoorddichtheid genoemd, over het algemeen is het aanbevolen om 2% tot 4% van de content op een pagina uit relevante zoektermen te laten bestaan.

 

Metateksten

De omschrijvingen die in de zoekmachineresultaten getoond worden moet je zelf invullen (ja voor iedere pagina). Dit wordt nog wel eens vergeten door webmasters. Normaliter valt dit ook niet onder de werkzaamheden van een webdesign. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden of deze teksten goed zijn ingevuld. Bedenk een unieke metatitel- en beschrijving, zet hier belangrijke zoektermen in en zorg dat het een wervende tekst is waar mensen op gaan klikken.

*Er zijn nog veel meer SEO-factoren waar een website aan moet voldoen om optimaal vindbaar te zijn. Houd dit blog in de gaten voor meer tips met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie.

 

Bouw autoriteit op met linkbuilding en socials

Zelfs na het checken van de SEO ben je er nog niet, andere websites waarmee je concurreert zijn soms al een paar jaar bezig en hebben daardoor autoriteit opgebouwd. Deze autoriteit bouw je op wanneer mensen een backlink naar je website plaatsen (ook wel bekend onder de noemer ‘linkbuilding’) of wanneer je populariteit opbouwt op social media pagina’s, zoals Facebook en Instagram. Zoekmachinerobots kunnen deze acties oppakken en je website hoger plaatsen in de resultaten, omdat je meer autoriteit hebt opgebouwd.

 

Houd in de gaten wat er gebeurd op je website met Google Analytics

Omdat je veel tijd en wellicht ook geld investeert om je website beter vindbaar te maken, wil je natuurlijk ook weten wat het dan precies oplevert. Gebruik Google Analytics om te zien hoeveel mensen er op je website komen, hoeveel pagina’s bezocht worden en waar deze mensen precies wegkomen. Het is namelijk wel van groot belang dat je relevante bezoekers trekt, mensen die binnen de doelgroep vallen. Je kan alles over de bezoekers van je website ontdekken via deze gratis analytische tool van Google.

Website statistieken Google Analytics

 

Focus op Google

Net als de meeste mensen die niet onder een steen hebben geleefd, weet je waarschijnlijk ook dat Google de meest gebruikte zoekmachine van de wereld is. Andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo!, hebben een zeer klein marktaandeel vergeleken met zoekmachinegigant Google. Aangezien je tijd als ondernemer altijd schaars is, raden we je aan om in het begin nog niet al te veel aandacht te schenken aan overige zoekmachines. Focus op Google omdat daar de meeste bezoekers weg kunnen komen.

 

Geef het even de tijd

Je website optimaliseren voor zoekmachines gaat niet over één nacht ijs. Net als ons vind je ongetwijfeld dat het maken van een mooie websites al veel werk is, anderen zullen zeggen dat het echte werk dan pas begint. Hoe krijg je de marketingmolen aan het draaien zodat de juiste bezoekers je website weten te vinden?

Net als veel webmasters begin je waarschijnlijk met reclame waar je niet al te veel geld aan kwijt bent. Het ideale plaatje is dat je website goed gevonden wordt door de zoekmachines, want hier hoef je geen advertentiekosten voor te betalen. Houd er dus wel rekening mee dat het een hoop tijd kan kosten voordat je website zichtbaar is in Google, het kan nog langer duren voordat je op de eerste pagina staat.

Maar hoe lang duurt dit dan? Dat is niet exact aan te geven. In sommige gevallen duurt het een maand, in andere gevallen duurt het slechts een week voordat de website zichtbaar is in belangrijke zoekmachines zoals Google. Volg de bovenstaande stappen om het proces te starten. Voor de rest zal de tijd het leren.