0650652330

De metateksten worden getoond in de zoekmachineresultaten, soms is dit de eerste introductie van je website voor een potentiële bezoeker. Hieronder geven we enkele tips om betere metatitels en -omschrijvingen voor je website te bedenken. Het is voornamelijk belangrijk dat hier unieke teksten worden ingevuld die de juiste zoekwoorden bevatten.

De metateksten vul je gemakkelijk in als je de Yoast plugin op je website hebt geïnstalleerd. Weet je niet hoe dit moet? Neem dan contact op en ik kan je helpen.

Heb je de plugin al geïnstalleerd? Dan zie je hier wat je precies moet doen:

Het instellen van de meta description in de Yoast WordPress plugin volgens Sytze Notebomer van DaDi Websites enzo.

Unieke tekst per pagina

Het is belangrijk om voor iedere pagina een unieke metatitel en -omschrijving in te vullen. Zoals je ongetwijfeld weet zijn zoekmachines geen fan van gekopieerde content, niet in de teksten op je website en ook niet in de metateksten. Omdat iedere pagina uniek is, wordt verwacht dat er ook voor iedere pagina een unieke tekst wordt ingevuld. Eventuele gekopieerde content en andere verbeterpunten voor je metatitels zijn terug te vinden in Google Search Console.

Schrijf een wervende tekst

De zoekmachineresultaten zijn zoals genoemd soms de eerste plek waar je in contact komt met een potentiële klant. Schrijf daarom een wervende tekst en maak duidelijk waarom het voor een potentiële bezoeker interessant is om jouw website te bezoeken.

Vat de pagina samen (focus op relevatie)

Een metatekst is een klein stukje tekst waarmee je aan een potentiële bezoeker duidelijk maakt wat er op een pagina te vinden is en waarom de pagina bezocht moet worden. Besteed er echter niet te veel tijd aan, vat de belangrijkste informatie op de pagina samen in een duidelijke titel en twee korte zinnen.

Focus op 1 hoofdzoekterm per pagina

Zorg dat je je niet richt op te veel zoektermen, het is aanbevolen om voor belangrijke zoektermen een aparte landingspagina te maken. Verkoop je bijvoorbeeld een groene grasmaaier, maar ook automatische grasmaaiers? Maak voor deze categorieën een aparte pagina aan. Dit is duidelijker voor zowel de zoekmachine als de potentiële bezoeker.

Benut de aangeboden ruimte

Google wisselt af met de ruimte die er wordt geboden om tekst in te vullen in de zoekmachines. Hoewel het exacte limiet dus kan veranderen, is het belangrijk om alle ruimte die wordt aangeboden ook te gebruiken. Dit is jouw plek in de zoekmachines, benut deze daarom optimaal.

Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan

Maak direct duidelijk waar een bepaalde pagina over gaat. Doe dit door de belangrijkste zoekwoorden vooraan te zetten. Zoekmachines zoals Google hechten meer waarde aan woorden die vooraan in de teksten staan. Noem dus niet achteraan in je titel de belangrijkste zoekterm, maar juist vooraan.

Gebruik ook synoniemen en extensies van zoektermen

Als je een landingspagina hebt die is gericht op een bepaald zoekwoord, bijvoorbeeld “goedkope grasmaaiers”, dan kan je ook synoniemen zoals “voordelig” gebruiken. Extensies zijn langere zoektermen die mensen mogelijk intypen, zoals “goedkope grasmaaiers online bestellen”. Gebruik de woorden die mensen mogelijk kunnen intypen!

Gebruik ook het meervoud en enkelvoud van de belangrijkste zoekterm

Dit spreekt misschien voor zich, maar je hoeft niet een aparte pagina te maken voor het meervoud en het enkelvoud van een bepaalde zoekterm. Verkoop je dus grasmaaiers op een bepaalde pagina? Dan hoef je niet een aparte pagina te maken omtrent de zoekterm “grasmaaier”. Dit kan je prima combineren door beide termen op een pagina te gebruiken.

Gebruik een originele CTA (geen ‘neem contact op..’)

Dit is ook een onderdeel van het wervend schrijven. Je moet de potentiële bezoeker verleiden om naar je website te komen. Doe dit echter wel op een originele manier om je te onderscheiden van de concurrentie. In plaats van “bestel het vandaag nog op onze kledingwebshop” schrijf je bijvoorbeeld “Op= op, zorg dat je erbij bent en pak die aanbieding!’’

Gebruik de USP’s van je bedrijf, dienst of product

Hoewel de uniciteit in USP’s vaak ver te zoeken is, zijn dit wel de termen die je kan gebruiken om je teksten nog aantrekkelijker te maken. Benoem de voordelen van je website, bedrijf, dienst of product. Dit kan je ook extra laten opvallen door symbolen te gebruiken, hieronder meer hierover bij bonustip 1. USP’s zijn bijvoorbeeld:

  • 24/7 bereikbaar voor spoedopdrachten

  • 7 jaar garantie op alle nieuwe voertuigen

  • Grootste assortiment van Noord-Nederland

  • Reparatie binnen twee werkdagen bij u aan huis

Gebruik geen twijfelwoorden

Last but not least: schrijf overtuigende teksten. Twijfel niet of laat het in ieder geval niet merken in je teksten. Loop je teksten na op eventuele twijfelwoorden zoals “misschien’’, “zou kunnen’’ of “waarschijnlijk’’.

Bonustip 2: zorg dat je opvalt

Zorg dat je extra opvalt in de zoekmachineresultaten, gebruik hiervoor ook Vinkjes of Sterretjes in de titels en omschrijvingen.

* Lees ook eens de metatips van Google zelf voor het aanleveren van goede meta, let echter niet al te veel op de moeilijk ogende codes op de pagina, voor je WordPress website heb je deze niet nodig.