Het lokale zoekalgoritme van Google werkt nét even anders dan de reguliere zoekresultaten. Factoren die hier van belang zijn, zijn met name:
1. Locatie van jouw onderneming t.o.v. de zoeker
Google neemt de locatie van het IP adres van de zoeker in overweging en zal voorkeur geven aan bedrijven die zich dichterbij bevinden bij de zoeker. Wanneer je een restaurant runt, en je wil toeristen aantrekken die op de smartphone zoeken naar een restaurant, dan is het zeker een voordeel indien je in de binnenstad van de betreffende plaats gevestigd bent. Wanneer Google om wat voor reden de locatie van de zoeker niet exact kan achterhalen zal zij vaak ook eerder bedrijven tonen die zich centraal en makkelijk bereikbaar bevinden.
2. Gekozen (primaire) categorieën
Stel een primaire categorie in die bij je onderneming past. Bij een meubelwinkel kan dit bijv. zijn ‘woonwinkel’. Daarnaast mag je een secundaire en tertiaire categorie instellen van Google. Mocht je onderneming naast nieuwe meubels verkopen ook reparaties uitvoeren dan kun je dit als tweede categorie opgeven. Evt. kun je een zoekmachine marketing bureau hier onderzoek naar laten verrichten.
3. Alles netjes invullen
Idealiter vul je het hele profiel netjes in zodat de zoekers voldoende informatie hebben. Denk aan de openingstijden, het telefoonnummer, maar ook foto’s van de fysieke locatie, zowel van binnen als van buiten. Hoe vollediger het profiel, des te beter, want dan heeft Google meer informatie om vanuit te gaan.
4. Klantenbeoordelingen
Verzoek klanten om je onderneming te beoordelen op Google. Let wel, het is niet toegestaan om klanten te belonen voor het achterlaten van een review. Het spreekt voor zich, maar (ex) werknemers en familieleden mogen geen beoordeling plaatsen, en andere gevallen van belangenverstrengeling dienen ook vermeden te worden.
Google kijkt ook naar de inhoud van de reviews niet alleen naar het aantal sterren. Je mag hier de klant enigszins in sturen. Run je bijvoorbeeld een hotel, dan zou je de klant specifiek kunnen vragen bij het verzoek om een review, “hoe heb je geslapen?”. De klant zal dan waarschijnlijk (hopelijk positief) vermelding maken van de kwaliteit van de bedden in de review. Ten slotte, wil je altijd reageren op reviews, dit kan vanuit het Google Mijn Bedrijf portaal. Positieve reviews zijn natuurlijk altijd leuk en makkelijk om een reactie op te plaatsen. Maar laat zeker negatieve reviews niet onbeantwoord en geef op constructieve wijze jouw kant van het verhaal en hoe je de situatie wil gaan verbeteren. Door te reageren op alle reviews toon je de zoeker dat je klantentevredenheid serieus neemt.